Historie Van Wieren Transport

De begin jaren vanaf 1942

In 1942 viel de Noordoostpolder droog. De broers Jan en Lukas van Wieren werkten als chauffeur bij hun broers in de Wieringermeerpolder. Veel werk werd gedaan voor de Directie Wieringermeer, kortweg “De Directie” genoemd. Deze organisatie was ook verantwoordelijk voor het in cultuur brengen van de Noordoostpolder (NOP). Kort na het droogvallen trokken zij naar de NOP. Er werd een Ford trekker met oplegger gekocht. Hier reed Jan mee en Lukas kreeg een wagen mee uit de Wieringermeer. Ze deden hiermee werk voor De Directie. Het was oorlog. In oktober 1944 werd de wagen van Jan vanuit de lucht beschoten. Toen zijn ze gestopt nadat ze de wagens onder stro hadden verborgen.

11
67a
1
68
2
1945 - 1955

In mei 1945 gaan ze weer naar de polder en wordt de draad weer opgepakt. Op 1 oktober 1945 schrijven ze hun bedrijf in bij de Kamer van Koophandel als “gebroeders van Wieren”. Het transportbedrijf was toen één van de eerste ondernemingen in Emmeloord. In de beginperiode vervoerden ze vooral bouwmaterialen, vee, inboedels, machines en agrarische producten. Het kantoor was aan huis en de garage was een zogenaamde romneyloods, gebouwd van golfplaten. In 1953 betrekt het bedrijf een nieuw onderkomen aan de industrieweg in Emmeloord. Het bedrijf heeft inmiddels een tiental vrachtwagens.

13
10
08
66
14
34
1956 - 1965
96

In 1956 overlijdt Jan van Wieren, Lukas moet alleen met het bedrijf verder. Een paar jaar later wordt het bedrijfspand getroffen door brand en gedeeltelijk in de as gelegd. Vier van de twaalf auto’s worden vernield.

Deze jaren staan verder vooral in het teken van technische vernieuwingen. Er wordt o.a. een speciale semi-dieplader ontwikkeld voor het transport van bouwmachines en een onderlosser voor losgestorte producten. Er wordt gestart met internationale transporten naar o.a. Duitsland en Frankrijk.

1966 - 1975

Naast het transport van agrarische producten neemt vooral het transport van betonelementen voor de huizenbouw in deze jaren een grote vlucht. Tevens groeit het internationale transport. In 1972 verandert de ondernemingsvorm van een VOF in een BV. In 1973 verhuist het bedrijf opnieuw, naar de Randweg in Emmeloord waar een nieuw pand is gebouwd.

69a
35
69b
71
20
70
72
59
1976 - 1985

De neven Arjen en Harm van Wieren komen in 1976 in de directie. Van Wieren ontwikkelt zich als all-round transporteur, opererend op de nationale en internationale markt. Het wagenpark bestaat inmiddels uit huifcombinaties, koel- en vriesopleggers, bulkwagens, containerwagens en diepladers. Zweden en Italië behoren naast Duitsland en Frankrijk tot de wekelijkse bestemmingen. Er wordt een aantal jaren op het Midden Oosten gereden naar Irak en Saudi Arabië. In 1980 wordt het bedrijf uitgebreid met een koelhuis en een opslaghal. In 1985 overlijdt Lukas van Wieren, de laatste grondlegger van het bedrijf.

19
midden-oosten
52
85c
van-wieren-1975
1986 - 1995

Groei in diverse soorten vervoer, o a. in de sector afvaltransport waarvoor vele containers werden aangeschaft. Zwaardere diepladercombinaties werden geïnvesteerd om de steeds grotere shovels en rupskranen te kunnen vervoeren. In 1991 komt Reinder van Wieren de directie versterken. Per 1 januari 1993 verdwijnen de binnengrenzen in de EU. Inmiddels was een forse uitbreiding van kantoor en werkplaats gerealiseerd. In 1993 wordt het bedrijf gecertificeerd volgens het kwaliteits systeem ISO 9001. In een samenwerkingsverband wordt dochteronderneming Coldstore Urk BV in 1994 opgericht voor de opslag van diepvriesproducten.

44
73
75
95
1996 - 2005

Deze jaren worden gekenmerkt door veranderingen in de transportmarkt. Open grenzen, een sterkere concurrentie, maar ook nieuwe kansen. Het dwingt tot het maken van fundamentele keuzes. Door sterke groei in het zwaar transport moet om de klanten goed te kunnen bedienen de interne organisatie worden aangepast. Er worden 2 werkmaatschappijen opgericht. Voor het huif-, koel- en vriesvervoer: Van Wieren International BV en het zwaar transport wordt ondergebracht bij: Van Wieren Special BV. Inmiddels is het personeelsbestand gegroeid tot ca. 75 FTE. Tevens zijn alle bedrijfsonderdelen gecertificeerd volgens de nieuwste ISO norm 14001, waarin het vooral draait om milieu en kwaliteit. In september 2004 verlaat directeur Reinder van Wieren de onderneming.

93
25
99
74
2006 - heden

Door de groei van de vraag van het speciaal transport in Duitsland wordt in 2006 een vestiging in Konz opgericht. Eind 2006 gaat Harm van Wieren met pensioen. Hij heeft dan samen met Arjen van Wieren het bedrijf meer dan 30 jaar geleid. In 2007 wordt voor de bedrijfsonderdelen Van Wieren Beheer BV en Van Wieren International BV de ISO 22000 normering (voedselveiligheid) behaald. In april 2008 wordt een belang in L.C. van Tiel Logistics BV genomen. Hierdoor behoort wereldwijde (door-to-door) verscheping van containers, exceptioneel zware of grote ladingen nu ook tot de mogelijkheden. Eind 2008 gaat ook Arjen van Wieren met pensioen.

Aan het einde van 2010 wordt het belang in Coldstore Urk BV verkocht aan de andere bestaande aandeelhouders.

Begin januari 2013 verzelfstandigt de tot dan dochteronderneming Van Wieren International BV zich en gaat in de toekomst verder als een losstaande juridische entiteit, met andere aandeelhouders en een nieuwe directie. De algemene dagelijkse leiding van Van Wieren Beheer BV en haar dochterondernemingen (ex Van Wieren International BV) blijft, sedert medio 2011, in handen van Richard de Graaf.

In februari 2015 overlijdt oud-directeur en voormalig aandeelhouder Arjen van Wieren. Op 22 januari 2016 overlijdt onze aandeelhouder en bestuurder Harm van Wieren. 

Begin 2018 hebben wij in goed overleg ons belang in de deelneming L.C. van Tiel Logistics BV verkocht. Wel is overeen gekomen dat partijen van elkaars dienstverlening gebruik zullen blijven maken.

Bedrijfsfilm Van Wieren (2011)
90
op-enoverslag-emmeloord
86
op-overslag5
Tulpen-600x326
uitsnede-kraanauto-DEF
450x600-harm-corrie